Deel jouw ervaring!
Hallo allemaal,
ik heb sinds kort ook een Vaio, maar ik vind 'm zo vreselijk warm worden. Is dit nu echt normaal? Je moet een notebook toch 'plezierig' op je schoot kunnen houden zonder dat het al te warm aanvoelt?
Ik ben wat heuverig geworden voor warm wordende notebooks na het 'overlijden' van mijn vorige notebook, vandaar deze vraag.
Ik heb vandaag in het Laatste Nieuws gelezen dat Sony wereldwijd 440.000 laptops van het type VAIO gaat terugroepen. Deze actie komt er na herhaalde klachten over extreme verhitting bij notebooks gemaakt tussen mei 2007 en juli 2008, herstelling zou gratis zijn. Ik heb al eens op deze website gecheckt en op www.sony.be maar heb nog niets gevonden van die terugroepactie.
Meer informatie over de TZ-aktie kan je vinden op de VAIO-Link website (er staat een link op de hoofdpagina van VAIO-Link).
Het gaat hier echter alleen om bepaalde modellen uit de TZ-reeks, en niet over andere modellen.
Geen enkele fabrikant van notebooks raadt aan om de toestellen op de schoot te zetten en zo te gebruiken (daaromk wordt er ook vaker van notebook als van laptop gesproken). Meestal bevinden zich onderaan het toestellen ventilatie-grilles of gaatjes, en als je die blokkeert door het toestel op de benen te plaatsen, kan er geen optimale luchtcirculatie zijn, waardoor het toestel mogelijk warmer wordt dan normaal. Dit is ook de reden waarom vele notebooks uitgerust zijn met kleine "voetjes" onderaan (rubber of plastic), die voorkomen dat de ventilatie-roosters vrij blijven als het toestel op tafel geplaatst wordt.
Trouwens, door het toestel op een oppervlakte van stof te zetten (een kledingstuk, maar zeker ook een bed bijvoorbeeld), wordt er een pak meer stof in de ventilatiegaatjes gezogen, waardoor de ventilator sneller gaat inboeten aan rendement (en waardoor de computer sneller warm gaat lopen en uiteindelijk frequent zal oververhitten... met alle gevolgen voor de levensduur van de componenten).
Gorecki